Met de trein naar het EK in Duitsland

En blijf gerust wat langer

© AdobeStock/anekoho

Brussel, 23 mei 2024 - Naar aanleiding van het EK Voetbal 2024 deze zomer zal Duitsland bijna 10 miljoen bezoekers verwelkomen. Wie een paar dagen extra aan zijn voetbaltrip koppelt, kan er een leuke citytrip van maken in Frankfurt, Keulen of Stuttgart. Zoek je gemakkelijk vervoer dat ook duurzaam is? Dan kies je het gezellige comfort van de trein.

Vanaf 14 juni tot en met 14 juli is Duitsland gastland van het UEFA EURO 2024. Voor de 51 wedstrijden in 10 gaststeden verwachten ze er 2,7 miljoen bezoekers in de stadions en nog eens ongeveer 7 miljoen gasten in de fanzones en bij grote schermen. Zoals voetbalfans weten, spelen de Belgen in hun groepsfase in Keulen, Frankfurt en Stuttgart. Even kijken waar in deze steden de fanzones zitten en wat er naast het voetbal te beleven is.

Keulen: Het stadion van je dromen
Matchdag Belgen: 22/06

EK Fan Zone

Met de auto naar het EK gaan is niet evident: bij het stadion moet je je parkeerplek vooraf reserveren. Gelukkig sta je met de trein op een paar uur in Keulen. Op wandelafstand van het hoofdstation kan je je tent opzetten in het levendige Fan Camp, prachtig gelegen aan de Rijn en Tanzbrunnen. Van daaruit wandel je gemakkelijk naar de Fan Zone Heumarkt, waar je alle wedstrijden gratis kan bijwonen zonder ticket. Dj’s en randactiviteiten maken er een feestje van. Ook bij Tanzbrunnen kan je zonder ticket van de wedstrijden. Drie enorme schermen van 36m2 met als decor de Rijn en de Kathedraal van Keulen geven je de ultieme fanervaring.

Naast het voetbal

Ontdek de typische Keulse sfeer met een bootje op de Rijn of ga op street art-tour door Ehrenfeld. Wist je dat er zelfs een Belgische wijk is? Het Romeins-Germaans museum is interessant voor wie van geschiedenis houdt. Nog niet in de dom van Keulen binnengestapt, dan is dat zeker een aanrader. Ben je into moderne kunst en pop art, dan mag je het Ludwig museum niet missen, in de schaduw van de kathedraal.

Ook als je niet genoeg krijgt van voetbal, biedt Keulen je een uitgebreid programma. Het Sport & Olympia Museum voorziet met het Stadion van de dromen een speciaal programma tijdens het EK dat voetbal linkt aan cultuur. Je geniet er van concerten, film, toneel, lezingen met nationale voetbalcoryfeeën.

© GNTB/Udo Bernhart

Frankfurt am Main: Voetballen op het water
Matchdag Belgen: 17/06

EK Fan Zone

Enkele haltes na Keulen kom je toe in Frankfurt am Main. In deze internationale metropool aan de Main ben je welkom op de 1,4 kilometer lange Fan Zone die dagelijks geopend is, ook op niet-wedstrijddagen. Daar kan je zelf een balletje trappen op 2 kleine voetbalvelden, waar er een inclusietornooi gepland is. Of je geniet van iets te drinken en te eten bij een van de cateringstandjes. Al eens voetbal gespeeld op het water? Probeer het op de floating pitch, een minivoetbalveld dat op de rivier drijft.

Naast het voetbal

Natuurlijk heeft Frankfurt nog veel meer te bieden. De op drie na grootste stad van Duitsland telt zowat 750.000 inwoners en staat bekend als financieel zakencentrum, met kosmopolitische inwoners die graag een praatje slaan. Frankfurt telt heel wat leuke plekken om te ontspannen of iets op te steken. Wat dacht je van een rondvaart op de Main, een bezoek aan een traditionele ciderkroeg of een wandeling door de palmentuin? Vanuit de Main Tower heb je een panoramisch uitzicht op de stad. Ook de architectuur van Frankfurt loont de moeite, van de oude stad tot de nieuwste skyscrapers. Of spring binnen in een van de 60 musea. Wie graag shopt, haalt zijn hartje op op een van de vermaarde winkelstraten of in shopping My Zeil.

© #visitrheinmain/David Vasicek

Stuttgart: Openingsconcert en iconische televisietoren
Matchdag Belgen: 26/06

EK Fan Zones en openingsconcert

Wil je er vanaf de eerste minuut bij zijn? Dan ben je in Stuttgart aan het juiste adres. Na één overstap kom je goed uitgerust toe aan in het centrum van de stad. Zo ben je meteen klaar voor het knallende openingsconcert op Schlossplatz. Op 13 juni, de vooravond van het EK, brengt een straffe line up van nationale artiesten iedereen die de stad in-treint meteen in de juiste sfeer. Maar daar stopt het natuurlijk niet: tijdens het EK is de hele stad een stadium. Stuttgart voorziet 4 grote Fan Zones waar je het bruisende EK kan beleven samen met andere voetbalfans: Schlossplatz, Marktplatz, Karlsplatz en Schillerplatz. Op Schlossplatz kan je (bijna) alle wedstrijden live kijken, op Schillerplatz eet je je buik rond met verschillende regionale en vegetarische en vegan gerechten, op Marktplatz kom je dan weer zelf aan de bak met enkele indoor en outdoor sporten en op Karlsplatz kom je tot rust. Kortom: vervelen zal je je er zeker niet!

Naast het voetbal

Je kan er niet naast kijken in Stuttgart: de iconische televisietoren uit 1956 met panoramisch restaurant is met reden een publiekslieveling. En hoewel je de stad vandaag vlot kan verkennen met het openbaar vervoer, kan je er ook van de hoogdagen van de auto genieten: het gestroomlijnde Mercedes museum en het Porsche museum.

Wat dacht je van een uitstapje naar het barokke stadje Ludwigsburg, waar de Rode Duivels tijdens het EK zullen verblijven, met koninklijk paleis en strakke tuinen? Ook op culinair vlak is er heel wat te beleven, zoals in de food market Markthalle waar ook verschillende vegetarische opties zijn, of in een van de 9 restaurants met een ster. In de heuvels vlakbij Stuttgart vind je dan weer glooiende wijngaarden en dus ook fijne Duitse wijn.

Wie van mooie uitzichten houdt, kan de stad overschouwen op Karlshöhe onder het genot van een fris biertje. Een andere topper is de Grabkapelle, een grafkapel op de top van een heuvel waar je een prachtig zicht hebt over de wijngaarden en de stad.