Lancering van de Knowledge Graph - Een mijlpaal in de digitale transformatie voor het toerisme in Duitsland

Brussel, 05 augustus 2023 - Samen met alle deelnemers aan het project heeft de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme (DNDT) de gemeenschappelijke Knowledge Graph van het toerisme in Duitsland in gebruik. Bij de lancering stelt de Knowledge Graph voor alle spelers - wereldwijde distributieplatforms, maar ook toeristische dienstverleners of start-ups - meer dan 200.000 actuele datasets in hoge kwaliteit ter beschikking, die openbaar kunnen worden opgevraagd. Daarbij horen 100.000 toeristische objecten (POI's, rondleidingen, evenementen, gastronomie, hotels enz.) en nog eens 100.000 infrastructuurgegevens. Als centrale gegevensbasis voor het toerisme in Duitsland gebruikt de Knowledge Graph toeristische gegevens uit alle 16 deelstaten. Andere partners in het project zijn bijvoorbeeld de Magic Cities, Amadeus, het German Convention Bureau en vertegenwoordigers van de wetenschap. De technische infrastructuur is opgezet voor de naadloze aansluiting van de Open Data projecten op deelstaatniveau – ook bedrijven zoals het German Convention Bureau (GCB) werken aan het gebruik van de infrastructuur. Ook de spoorwegen zijn van plan om gegevens in de Graph op te nemen.

"Vandaag is een mijlpaal op de weg naar de digitale toekomst van het toerisme", zo verklaarde Petra Hedorfer, voorzitster van de Raad van Bestuur van de DNDT, op het evenement. "Met de Knowledge Graph hebben wij in het toerisme in Duitsland het tot nu toe grootste data-infrastructuurproject voor de toeristische sector samen met vele spelers met succes op weg geholpen. De bedrijfs-, land- en sectoroverschrijdende gegevensuitwisseling via een dergelijk systeem geldt nu reeds als een baanbrekende prestatie in de Duitse economie. Daarmee geven we tegelijkertijd een sterk signaal af voor de innovatieve kracht van onze sector. Het project is in het kader van de nationale toerismestrategie van de Duitse regering een belangrijke bouwsteen van de digitale transformatie, vooral voor de middelgrote toeristische sector in Duitsland.”

Met het project bezet het toerisme in Duitsland de actiedomeinen van de datastrategie van de federale overheid: het creëren van krachtige en duurzame datastructuren, het vormgeven van innovatief en verantwoord gebruik van gegevens en het vergroten van de datacompetentie en het vestigen van een datacultuur.

Dat de intensieve aandacht voor het onderwerp binnen de toeristische structuren in Duitsland veel op gang heeft gebracht, bevestigt Andreas Braun, directeur van Tourismusmarketing GmbH Baden-Württemberg en tegelijkertijd woordvoerder van de toeristische organisaties van de deelstaat. “De digitale transformatie grijpt in alle stadia van de toeristische waardeketen in. Daarmee moeten ook DMO's en LTO's hun rol herdefiniëren en invullen – van het marketingbureau tot en met het bestemmings- en datamanagement. Zo heeft het Knowledge Graph-project ons veel impulsen gegeven. Armin Dellnitz, Managing Director van Stuttgart Marketing GmbH en woordvoerder van Magic Cities, vervolgt: “Net de dynamische ontwikkeling van het toerisme na Corona toont hoe het steeds sneller gaat. Klanten kiezen op korte termijn een bestemming, ze willen de recentste informatie en, indien mogelijk, in een one-stop-shop alle diensten gebundeld krijgen. Daarvoor biedt de Knowledge Graph een onmisbare basis.”

De volgende stappen

In verband met de lancering benadrukken de spelers dat de nu bereikte stand de basis legt voor verdere ontwikkelingen. Nu komt het erop aan zoveel mogelijk spelers, nationaal en internationaal, erbij te betrekken en zo het concurrentievermogen van Duitsland op de toeristische markten wereldwijd veilig te stellen.

Belangrijke taken voor de komende weken en maanden zijn de datadistributie door het opzetten en uitbreiden van contacten met potentiële datagebruikers, het gebruik van de data uit de Knowledge Graph, bijvoorbeeld om de AI-ondersteunde chatbot op www.germany.travel te trainen, evenals de integratie van mobiliteitsdata voor duurzame reisaanbiedingen. In de Open Data Tourism Alliance (ODTA) intensiveert DNDT bovendien de grensoverschrijdende uitwisseling voor de ontwikkeling van verdere gemeenschappelijke standaarden voor toeristische data. Wetenschap en onderzoek kunnen concepten voor bezoekersbeheer of smart cities verrijken met toeristische informatie op basis van open data en de interoperabiliteit van het gebruikte datamodel.

Petra Hedorfer: “Technologische innovaties in datamanagement gaan hand in hand met criteria als gegevensbescherming, gegevenssoevereiniteit, data-ethiek en datacultuur. Nauw verbonden daarmee is de overdraagbaarheid van data. Dat wil zeggen, met een onafhankelijk datamanagement kunnen data gemakkelijker worden overgedragen tussen verschillende systemen, platformen of toepassingen. De lancering van het Open Data-/ Knowledge Graph-project is een mijlpaal om het internationale toerisme en daarmee het Duitse incoming duurzaam, concurrerend en toekomstgericht vorm te geven.”

In het najaar plant de DNDT een collaboratief evenement (Hackathon) met vertegenwoordigers van de start-up scene en toeristische spelers om concrete toepassingsvoorbeelden te ontwikkelen.

Het actuele databestand van de Knowledge Graph kan worden bekeken via de zoekwidget op de website van het project open-data-germany.org.

Context:

Het Open Data/Knowledge Graph-project werd gelanceerd door de DNDT samen met de 16 toeristische organisaties van de deelstaten, Magic Cities, Amadeus, German Convention Bureau, vertegenwoordigers van de wetenschap en andere toeristische partners, als een gezamenlijk project van de sector.

Een zeer belangrijke troef van de Knowledge Graph bestaat erin dat gegevens niet alleen worden verzameld, maar ook gestructureerd, gelicentieerd, gekoppeld en verrijkt toegankelijk worden gemaakt. Op basis van deze nieuwe gegevenskwaliteit, die voor alle marktdeelnemers beschikbaar is, worden ook minder bekende toeristische aanbiedingen van AI-toepassingen gevonden. Dit stelt middelgrote bedrijven en start-ups in staat om slimme, klantgerichte services te ontwikkelen en op de markt te brengen.

Gedetailleerde achtergronden en actuele informatie over het project zijn beschikbaar op de projectwebsite www.open-data-germany.org.

Belangrijke mijlpalen in het projectverloop:

• Eind 2018: Overeenstemming tussen de LTO's en de DNDT over de implementatie van een centraal open data-project
  • 2019: Uitgebreide audit van de mogelijke inhoud per gegevenstype, gegevenskwaliteit en toegangsrechten bij de toeristische organisaties van de deelstaten en de leden van Magic Cities
  • 2020: Technisch ontwerp van de Knowledge Graph en gezamenlijk besluit van DNDT en LTO 's om het project uit te voeren
  • 2021: Oprichting van de Open Data Tourism Alliance met drie National Tourist Boards en 20 andere partners op federaal niveau om gemeenschappelijke normen te definiëren en in te dienen bij schema.org-consortium
  • 07/2022: Technische voltooiing, start gegevensupload en testbedrijf met in eerste instantie 30 partners
  • 06/2023: Lancering
Lisa Berendsen

Press & Digital Manager, German National Tourist Board

Over de DNDT

De Duitse Nationale Dienst voor Toerisme (DNDT) is de nationale toeristische dienst van Duitsland. Zij vertegenwoordigt Duitsland als reisbestemming namens het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming en wordt door dit ministerie gefinancierd op basis van een resolutie van het Duitse parlement. In nauwe samenwerking met haar partners in de Duitse toeristische sector, verenigingen en commerciële ondernemingen ontwikkelt de DNDT strategieën en marketingcampagnes om het positieve imago van Duitse reisbestemmingen in het buitenland te versterken en het toerisme naar Duitsland te stimuleren.

Met een drieledige recoverystrategie gaat de DNDT de uitdagingen van de Restart aan:

• Vergroten van de naamsbekendheid en versterken van het merk ‘Vakantieland Duitsland’ met een focus op duurzaamheid en klimaatbescherming,
  • Relaties onderhouden en kennis uitwisselen ter ondersteuning van de reissector en diens KMO’s en
  • Gericht marktonderzoek en analyse van de veranderende vraag van de klant als basis voor empirisch onderbouwde activiteiten.

Nadruk op duurzaamheid en digitalisering

De DNDT bevordert een toekomstgericht en duurzaam toerisme in overeenstemming met de doelstellingen van de Duitse regering. Duurzaamheid en digitalisering staan hier centraal.

Duurzaamheid is al meer dan tien jaar een centraal overkoepelend thema, dat in alle afdelingen van de onderneming op strategische en transversale wijze wordt aangepakt. Daarbij volgt de organisatie een strategie met drie pijlers, die externe kennisoverdracht en een bijbehorende communicatieaanpak koppelt aan een intern duurzaamheidsinitiatief. De DNDT zet de toekomst van verantwoord toerisme centraal door Duitsland te positioneren als een reisbestemming met een duurzaam, en inclusief aanbod tegenover de internationale concurrentie. Met het uitbreken van de COVID-19-pandemie zijn mensen meer waarde gaan hechten aan meer sociaalecologische verantwoordelijkheid in het internationale reisgedrag.

De DNDT loopt voorop bij de toepassing van immersieve technologieën (Virtual, Augmented en Mixed Reality), het gebruik van Conversational Interfaces (bv. spraakassistenten) en toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI), bijvoorbeeld in chatbots. Om het toeristische aanbod op AI-ondersteunde marketingplatforms beter zichtbaar te maken coördineert de DNDT het gezamenlijke Open-Data-project van de Duitse toeristische sector om een kennisgrafiek te ontwikkelen.

De DNDT wordt in 25 landen vertegenwoordigd en stuurt deze vanuit het hoofdkantoor in Frankfurt am Main aan.

Over Duitse Nationale Dienst voor Toerisme

De Duitse Nationale Dienst voor Toerisme (DNDT) vertegenwoordigt Duitsland als reisbestemming namens het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming en wordt door dit ministerie gefinancierd op basis van een resolutie van het Duitse parlement. In nauwe samenwerking met haar partners in de Duitse toeristische sector, verenigingen en commerciële ondernemingen ontwikkelt de DNDT strategieën en marketingcampagnes om het positieve imago van Duitse reisbestemmingen in het buitenland te versterken en het toerisme naar Duitsland te stimuleren.

De strategische fokuspunten van de DNDT zijn:

• Gericht marktonderzoek en analyse van de marktspecifieke klantenvraag (Sinus-Milieus) als basis voor empirisch onderbouwde actie

Nadruk op duurzaamheid en digitalisering

De DNDT bevordert een toekomstgericht toerisme in overeenstemming met de doelstellingen van de Duitse regering. Duurzaamheid en digitalisering staan hier centraal.

Om het inkomend toerisme duurzamer en tegelijkertijd concurrentiekrachtiger te maken, volgt de organisatie een driepijlerstrategie die externe kennisoverdracht en een begeleidende communicatieaanpak koppelt aan een intern duurzaamheidsinitiatief binnen de organisatie. De DNDT positioneert Duitsland als een reisbestemming met een duurzaam en inclusief aanbod tegenover de internationale concurrentie.

De DNDT loopt voorop bij de toepassing van immersieve technologieën (Virtual, Augmented en Mixed Reality), het gebruik van Conversational Interfaces (bv. spraakassistenten) en toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI), bijvoorbeeld in chatbots. Om het toeristische aanbod op AI-ondersteunde marketingplatforms beter zichtbaar te maken coördineert de DNDT het gezamenlijke Open-Data/Knowledge Graph-project van de Duitse toeristische sector.